کد خبر: ۱۰۱۸۱
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴

فروغی که خانواده فروغی با ساخت مهدیه در مهرآباد روشن کردند

ورثه مرحوم فروغی که از خیران محله مهرآباد هستند، با اعضای هیئت خانگی «هیئت شیفتگان ولایت امیرالمومنین (ع)» آشنا شدند و ساختمانی دوطبقه را با نیت وقف، به‌صورت یک ساله در اختیار اعضای هیئت گذاشتند.

«مهدیه مهرآباد که تنها مهدیه در این محله محسوب می‌شود، فعال‌ترین مهدیه در سطح شهر نیز هست که گواه این مطلب، مقام‌هایی است که فعالان آن کسب کرده‌اند.» این بخشی از صحبت‌های مجید نیک‌نام، مدیر داخلی مجتمع و مسئول حوزه آموزش نیروی انسانی مهدیه است. او از سال ۱۳۸۹ به‌صورت رسمی کارش را با این مهدیه شروع کرده و تاکنون به فعالیت‌های افتخاری‌اش در اینجا ادامه داده است.

او حالا جزو نیرو‌های پیش‌کسوت این مجموعه محسوب می‌شود. پای صحبت‌هایش نشسته‌ایم تا بیشتر برایمان درباره فعالیت‌های مهدیه توضیح بدهد.

 

تاریخچه مهدیه از گذشته تا حال

سال ۱۳۷۸ با همت گروهی از جوانان محله، هیئتی خانگی به اسم «هیئت شیفتگان ولایت امیرالمومنین (ع)» شکل گرفت که جلسه‌های آن به‌علت نبود مکانی خاص برای برگزاری، چرخشی در خانه افراد برگزار می‌شد. در این جلسه، اعضای گروه یک اقدام خوب دیگر هم انجام دادند و آن، برپایی یک کتابخانه سیار بود و اعضای این هئیت، کتاب‌ها را که بیشتر آن اهدایی اهالی محله بود، در شب‌های پنجشنبه که جلسه برگزار می‌شد، به‌صورت امانت در اختیار افراد محله قرار می‌دادند.

این فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت تا شهریورماه که ورثه مرحوم فروغی که از خیران محله مهرآباد هستند، با اعضای این جلسه آشنا شدند و برای فعالیت‌های این هیئت، ساختمانی دوطبقه با حدود ۳۰۰متر زیربنا را با نیت وقف، به‌صورت یک ساله در اختیار اعضای هیئت گذاشتند.

در این یک سال، ورثه مرحوم فروغی که از نزدیک فعالیت‌های مهدیه را دنبال می‌کردند، از نوع کار و فعالیت‌های صورت‌گرفته ابراز رضایت کردند و وقف را برای مدت چهارسال به‌منظور گسترده‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی و خدمات‌دهی به ساکنان منطقه، در اختیار هیئت شیفتگان ولایت امیرالمومنین (ع) قرار دادند. بعد از این تاریخ نیز مکان به‌طور کامل وقف مهدیه شد.

مهدیه مهرآباد که تنها مهدیه در این محله محسوب می‌شود، فعال‌ترین مهدیه در سطح شهر نیز هست


قصه تغییر نام

اعضای هیئت با توجه به ارادتی که به حضرت مهدی (عج) داشتند، نام این مجموعه را مجتمع مهدیه گذاشتند تا در سایه امام‌عصر (عج)، وظایف خود را در حد توان دربرابر خاندان اهل‌بیت (ع) انجام دهند.

ورثه مرحوم فروغی دو خواسته از مهدیه داشتند؛ یکی از آنها تاسیس مهدکودک قرآنی و دیگری تشکیل کتابخانه بود؛ البته مهدکودک در این منطقه وجود داشت، اما تا آن تاریخ، مهدی قرآنی وجود نداشت که اعضا این مهد را در مهدیه ایجاد کردند. در ادامه با توجه به اهمیت آموزش در رده نونهالان و به‌ویژه آموزش‌های قرآنی مهد که خواسته ورثه بود و می‌توانست بسیار تاثیرگذار هم باشد، تصمیم گرفته شد در این مهد علاوه‌بر مباحث آموزشی و فرهنگی به‌طور جدی به تبیین مباحث اعتقادی و قرآنی در نونهالان نیز پرداخته شود تا نسل آینده منطقه، زمینه دینی‌مذهبی بهتری داشته باشد و بستر کاری آینده برای کار‌های فرهنگی، فراهم‌تر باشد.

لازم به ذکر است که هرساله دست‌کم ۱۱۰نفر از کودکان پنج و شش‌ساله، یک‌روزدرمیان در مجتمع مهدیه آموزش می‌بینند و این مهم یکی از فعالیت‌های پربرکت مجموعه است.

 

فروغی که خانواده فروغی‌ها در محله روشن کردند

 

خواسته عام‌المنفعه ورثه فروغی

با توجه به نبود هیچ‌گونه کتابخانه و قرائت‌خانه در منطقه و همچنین قشر عظیمی که به آن نیاز دارند و تاثیرگذاری عمیق کتاب و کتاب‌خوانی در افراد، فعالیت در این حوزه را که از گذشته شروع شده بود، با تبیین برنامه‌ای مدون، شکل تازه‌ای دادیم. در حال حاضر کتابخانه بیش از ۷ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف علمی، ادبی، مذهبی، اعتقادی، درسی و... دارد. تعداد اعضای این کتابخانه ۵۰۰ نفر است. کتابخانه در دو بخش برادران و خواهران در دو نوبت صبح و عصر جداگانه خدمات می‌دهد که در بخش خواهران، کتابداران خانم و در بخش آقایان، کتابداران آقا به‌صورت ثابت مشغول فعالیت هستند.

از دیگر امکانات این کتابخانه، بانک نرم‌افزاری و کتابخانه الکترونیکی است.

برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و توزیع کتاب با تیراژ گسترده در منطقه، دادن کتاب‌های مفید با ۵۰ درصد تخفیف در کتابخانه و همچنین برگزاری نمایشگاه در دهه‌های مختلف سال، ارائه کتاب با ورود به فضای مجازی و از طریق سایت فرهنگی‌مذهبی و همچنین بازدید جمعی از نمایشگاه‌های سالانه کتاب و دیگر نمایشگاه‌ها، ازجمله فعالیت‌های فرهنگی این کتابخانه است.

 

فروغی که خانواده فروغی‌ها در محله روشن کردند

 

فعالیت‌هایمان را سروسامان دادیم

حوزه‌های فعالیتی مهدیه به ۶ بخش تقسیم می‌شود:حوزه فعالیتی هیئت: فعالیت‌های این حوزه شامل برگزاری دهه‌های محرم و صفر، ولایت، کرامت، فاطمیه و هفته وحدت می‌شود. همچنین برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان که شامل قرآن و مراسم شب‌ها و ویژه‌برنامه شب‌های قدر، برگزاری سلسله‌برنامه‌های نیمه شعبان که از ۶ ماه قبل برای نحوه اجرای آن برنامه‌ریزی می‌شود، برگزاری جلسات هفتگی و هیئت نوجوانان در این حوزه جای می‌گیرد.

حوزه فعالیتی آموزشی: در این حوزه درزمینه آموزش مباحث خانواده شامل کلاس‌های مشاوره عمومی و خصوصی، کلاس‌های مهدقرآن، مباحث اجتماعی شامل آموزش ارتباطات، پزشکی، طب سنتی، ترک‌اعتیاد و کلاس اخلاق، در خدمت هم‌محله‌ای‌ها هستیم.

  کلاس‌های مهدویت: در سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان، در حوزه  امور قرآنی (روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و تفسیر) و کلاس‌های اوقات‌فراغت (کلاس‌های درسی، اعتقادی، مهارتی، ورزشی و هنری) از برنامه‌های ما در این حوزه است.

حوزه فعالیتی نیروی انسانی: یکی از حوزه‌های مهم و فعال این مجموعه، حوزه نیروی انسانی است که به‌طور کلی هدف این بخش از مجموعه، جذب و تربیت نیروی انسانی مهدوی است.

در این حوزه، جلسه‌های برنامه‌ریزی و آموزشی برای هیئت‌امنا، اعضای کادر که حدود ۳۵ نفر هستند و فعالان فرهنگی برگزار می‌شود. همچنین در این حوزه، برنامه‌های تفریحی و مباحث فوق‌برنامه مانند اردو، استخر، فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال‌دستی، فوتبال داخل سالن و پینگ‌پنگ، طراحی و اجرا می‌شود. در این حوزه برنامه‌ریزی بلندمدت هم برای امور مهدیه صورت می‌گیرد. یکی از این برنامه‌ها، طرح نوجوان صالح است که دختر یا پسر از ده‌سالگی مشمول این طرح می‌شود و تا ۱۷ سال در این مجموعه، به او آموزش‌های لازم داده می‌شود.

حوزه فعالیت‌های فرهنگی: همان‌طور که از اسم این حوزه پیداست، فعالیت‌های آن بیشتر فرهنگی است. ضرورت رسیدگی و اهمیت به فرهنگ بر کسی پوشیده نیست. فرهنگ، مبدا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های یک ملت است. آن چیزى که ملت‌ها را می‌سازد، فرهنگ صحیح است و به‌عبارت دیگر اگر فرهنگ درست ‏شود، یک مملکت اصلاح می‌شود. فرهنگ مثل روحی است که در کالبد همه فعالیت‌های گوناگون جریان دارد. در همین راستا مهدیه اقدام به فعالیت‌هایی ازجمله برگزاری همایش، نقد فیلم، تشکیل جلسه‌های پرسش و پاسخ، راه‌اندازی کتابخانه و مطالعه، برگزاری نمایشگاه و غرفه، تبیین مباحث انقلاب اسلامی مانند ۹دی و راهپیمایی‌ها و... کرده است تا شاید بتواند گامی بهتر و موثرتر در حوزه فرهنگ‌سازی جوانان بردارد.

حوزه فعالیتی ارتباط‌ها: در این حوزه تلاش کردیم بتوانیم از تجربه سایر مهدیه‌ها در سراسر کشور نیز بهره بگیریم و با آنها تجربه‌هایمان را به اشتراک بگذاریم. به‌عبارتی هم تجربه کسب می‌کنیم و هم آنچه آموخته‌ایم، به دیگران منتقل می‌کنیم. علاوه بر این فعالان این حوزه روابط‌عمومی شبکه‌سازی، فضای مجازی و سایبر، ارتباطات و بازدید‌ها و ارتباط با سازمان‌ها را هم در دستورکارشان قرار داده‌اند.

حوزه فعالیتی اقتصادی: برپایی صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه، امور خیریه و مستمندان ازجمله کار‌هایی است که در این حوزه انجام می‌شود. ۱۰ سال از تاسیس صندوق قرض‌الحسنه می‌گذرد و در حال حاضر بیش از ۱۳۰ عضو و ۴۰ میلیون وام در گردش دارد. قابل ذکر است که این وام‌ها بدون بهره یا سود بانکی به متقاضیان داده می‌شود.

 

فروغی که خانواده فروغی‌ها در محله روشن کردند 

 

۴۰ خانوار نیازمند را تحت پوشش داریم

مهدیه با توجه به توان مالی که دارد، ۴۰ خانوار را تحت پوشش کمک‌های خود قرار داده و از نظر هزینه‌های مالی، درمانی، مشاوره (خانواده، شغلی، تحصیلی و تربیتی) امدادرسانی می‌کند. در بین این ۴۰ خانوار، سالمندانی هم که توانایی انجام کارهایشان را ندارند، حضور دارند. حمام کردن، خرید مایحتاج منزل و نظافت منزل ازجمله خدماتی است که خادمان این مهدیه به افراد نیازمند می‌دهند.

 

کارآفرینی مهدیه

اوایل سال۹۱ هیئت‌امنای مجتمع مهدیه با هدف ترویج فرهنگ فروش و ارائه محصولات تحریری و فرهنگی با قیمت مناسب، تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه محصولات فرهنگی و تحریر «سلام» گرفت. با تبلیغاتی که به عناوین مختلف در ابتدای کار از طرف مدیریت فروشگاه سلام صورت پذیرفت و اِعمال سیاست‌های مختلف مدیر فروشگاه همانند فروش با قیمت مناسب، احترام به مشتری و... و همچنین اعتمادی که مردم به پشتوانه مجتمع فروشگاه دارند، هم‌اکنون به جایگاه خوبی در سطح منطقه رسیده است.

از طرفی این روز‌ها زیاد می‌شنویم که بیماری‌ها و انواع سرطان‌ها سلامت افراد را تهدیه می‌کند. هنگامی که به‌دنبال علت و ریشه افزایش این بیماری‌ها یا سرطان‌ها می‌رویم، درمی‌یابیم که منشأ همه آنها تغذیه نادرستی است که ما در این چند سال اخیر داشته‌ایم. بسیاری برای درمان به‌دنبال دارو‌های شیمیایی هستند و هرچند که طب نوین هم می‌تواند این بیماری‌ها را درمان کند، طب سنتی با عوارض کمتر دارویی می‌تواند به درمان بیماران بپردازد. ما هم بر همین اساس، داروخانه طب سنتی را افتتاح کردیم که بر اساس مزاج و نوع بیماری که مشاور تغذیه تشخیص می‌دهد، تغییراتی در سبک تغذیه بیمار ایجاد می‌شود و از گیاهان دارویی برای درمان، کمک گرفته می‌شود.

درراستای کارآفرینی، آتلیه کودک هم افتتاح شد که تمام کار‌های آن را یک بانو انجام می‌دهد. هزینه‌های این آتلیه بسیار کمتر از سایر آتلیه‌های سطح شهر است، اما کیفیت آن در سطح آنهاست.
 

مکان جدید مهدیه در گرو همت خیران

با آنکه از نظر متراژ، مهدیه مکان مناسبی دارد، استقبال مردم محله از برنامه‌ها آن‌قدر زیاد است که باید برای مراسم شب‌های محرم یا ماه مبارک رمضان، خانه‌های اطراف را هم بگیریم تا بتوانیم پذیرای شرکت‌کنندگان مراسم باشیم. از سوی دیگر فعالیت‌های مهد و کتابخانه نیز به‌دلیل کمبود فضا با مشکلاتی روبه‌روست.

به همین خاطر با رایزنی‌هایی که انجام شد، حدود دوسال‌ونیم پیش از طریق خیران و شورای شهر زمینی با متراژ هزارو ۵۴۸ متر در اختیار مهدیه قرار گرفت که کلنگ احداث آن را آیت‌ا... علم‌الهدی و شهردار در دهه ولایت بر زمین زدند.

مهدیه جدید درقالب ۲ فاز به بهره‌برداری می‌رسد که فاز اول آن، آن‌طور که برآورد شده، حدود ۵ میلیارد هزینه دارد و نیازمند آن هستیم که خیران کمک‌های لازم را برای ادامه کار داشته باشند. در صورتی که این مهدیه افتتاح شود، بزرگ‌ترین مهدیه در سطح شهر خواهد بود.

با تمام کمبود‌هایی که وجود دارد، سعی کردیم با آماده‌سازی فضا در افزایش معرفت به اهل‌بیت (ع) و آموزه‌های دینی و اجتماعی و... قدم‌هایی هرچند کوچک برداریم تا زمینه‌ساز رشد مذهبی، فرهنگی و علمی و... در منطقه باشیم.

به لطف خدا فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط مجموعه در این چند سال سبب شده که تعداد افراد مرتبط با مجتمع مهدیه به‌صورت مستقیم به بیش از ۲هزار نفر و غیرمستقیم به بیش از ۵ هزار نفر برسد و همچنان تعداد اعضا رو به افزایش است. امیدواریم مسئولان فرهنگی نیز در این راه یاری‌مان کنند تا بتوانیم فعالیت‌هایمان را با کیفیت بهتری انجام دهیم.

در این چند سالی که مهدیه فعالیت خود را آغاز کرده، در حوزه‌های مختلف توانسته‌ایم مقام‌های رنگارنگی کسب کنیم.

  • در جشنواره طرح‌ها و ایده‌ها در سال ۸۵ طرح کتابخانه سیار مقام آورد.
  • سال‌های ۹۰ و ۸۸ در محله‌آرایی، مقام دوم و در سال ۸۹ مقام اول را آوردیم.
  • سال ۹۰ در جشنواره سراج، عنوان دوم استان را کسب کردیم.
  • سال ۹۰ در جشنواره تلاش، اول شدیم.
  • سال ۹۱ در جشنواره کشوری «اتفاق» که جزو ثمن‌های مردمی است، از سوی وزارت ورزش‌وجوانان به‌عنوان برترین مجموعه استان درزمینه فعالیت‌های اردویی انتخاب شدیم.
  • مهدی نیک‌نام در سال ۹۱ مربی برتر خادمین شهر بهشت شد.
  • سال ۹۳ به انتخاب آیت‌ا... علم‌الهدی، هیئتمان، هیئت برگزیده جوان، شناخته شد.
  • در جشنواره مسجد و هنر انقلابی که در زمستان ۹۴ برگزار شد، فعالان حوزه، کلیپی ساختند که به رتبه برتر دست پیدا کرد.
  • یکی دیگر از جوانان مهدیه به نام اسدالهی به‌عنوان جوان فرهنگی ازسوی سازمان فرهنگی انتخاب شد.


 

 
* این گزارش در شمـاره ۲۰۱ دوشنبه  ۱۷ خرداد ۹۵ شهرآرامحله منطقه ۵ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44